Etapy tworzenia drzeworytów:
-
-
Nanoszenie szczegółów
-
-
Wymiarowanie i odrysowywanie św. Antoniego z płazowskiego drzeworytu
-
-
-
-
Wykonanie rysunku
-
-
-
Pierwsze ryty dłutem w lipowym klocku
-
-
Pierwsze ryty
-
-
Wykonanie rysunku na desce
-
-
-
Wycinanie drobnych elementów nożem snycerskim
-
-
-
-
Ryty „grzebykowe”
-
-
Praca z ramą
-
-
-
-
Drzeworytnikom przydaje się perfekcyjny wzrok lub lupa do wykonywania drobnych, skomplikowanych rytów w drewnie
-
-
Trudne do wykonania zwinięte liście zdobiące szatę świętego
-
-
-
-
-
„Wybieranie tła” z drzeworytu.
-
-
-
-
-
Św. Antoni z Radecznicy – ukończona przez Pana Józefa kopia drzeworytu płazowskiego
-
-
Odbitka drzeworytnicza św. Antoniego z Radecznicy
-
-
Odbitka kopii drzeworytu płazowskiego autorstwa Józefa Lewkowicza
-
-
Drzeworyt (klocek drewniany) – Święty Antoni z Radecznicy – kopia drzeworytu płazowskiego
-
-
Drzeworyt (odbitka na papierze) – Święty Antoni z Radecznicy – kopia drzeworytu płazowskiego
-
-
Św. Mikołaj biskup, Św. Mikołaj cudotwórca
-
-
Kolejny drzeworyt Pana Józefa Lewkowicza wykonany w twardym drewnie jesionowym
-
-
-
-
-
-
Niemalże ukończony wizerunek Świętego Mikołaja cudotwórcy
-
-
-
-
Drzeworyt (klocek drewniany) – Święty Mikołaj cudotwórca – kopia drzeworytu płazowskiego
-
-
Drzeworyt (odbitka na papierze) – Święty Mikołaj cudotwórca – kopia drzeworytu płazowskiego
-
-
Początki powstawania kolejnej kopi drzeworytu płazowskiego – Kołtryny
-
-
-
-
Misternie wyryte w drewnie lipowym liście
-
-
Praca nad szczegółami znowu wymaga użycia lupy
-
-
Kołtryna płązowska to duży klocek drzeworytniczy o wymiarach 39 x 31,5cm
-
-
-
-
-
-
Przy wycinaniu drobnych rytów kołtryny płazowskiej najlepiej sprawdza się nóż snycerski
-
-
-
-
Ryty nożem snycerskim – „Kołtryna”
-
-
Kołtryny były to obicia ścienne wykonywane na papierze lub tkaninie, znane w Polsce od renesansu
-
-
Kołtryna płazowska przedstawia kosz z dwoma pędami dzwonków oraz gałązkami róży
-
-
-
Kołtryna (klocek drewniany, po wykonaniu odbitki) – kopia drzeworytu płazowskiego w wykonaniu Józefa Lewkowicza
-
-
Drzeworyt ten w oryginale jest nieukończony. Uszy kosza oraz niektóre liście i kwiaty nie są w pałni wycięte lub posiadają rozpoczęte szrafowania
-
-
„Kołtryna” (odbitka na papierze) – kopia drzeworytu płazowskiego w wykonaniu Józefa Lewkowicza
-
-
Proces wykonywania odbitek pokazany na przykładzie kolejnego drzeworytu zatyułowanego „Chrzest w Jordanie”
-
-
-
Drzeworyt przedstawia chrzest Chrystusa w Jordanie udzielany przez Jana Chrzciciela
-
-
Do deski pokrytej dokładnie tuszem pan Józef przykłada papier.
-
-
Przy odbijaniu ważne jest aby papier równo przylegał do drewnianego klocka.
-
-
Pierwsze odbitki bywają nie dokładne
-
-
Porównanie oryginalnego drzeworytu płazowskiego z pierwszą odbitką pana Józefa
-
-
„Chrzest w Jordanie” (klocek drewniany, po wykonaniu odbitki) – kopia drzeworytu płazowskiego wykonana przez Józefa Lewkowicza
-
-
„Chrzest w Jordanie” (klocek drewniany); inskrypcje Józefa Lewkowicza
-
-
Chrzest w Jordanie (odbitka) – kopia drzeworytu płazowskiego wykonana przez Józefa Lewkowicza
-
-
Ukończony kolejny drzeworyt płazowski – „Święty Kazimierz Jagiellończyk, Królewicz”
-
-
Proces tworzenia odbitki z wizerunkiem św. Kazimierza Królewicza
-
-
Deska z wizerunkiem Świętego Kazimierza jest dwustronna.
-
-
Na odwrocie widnieje drugi drzeworyt – „Chrzest w Jordanie”
-
-
Drewniany klocek i odbitka – Św. Kazimierz Jagiellończyk
-
-
Święty Kazimierz Jagiellończyk, Królewicz – klocek drewniany i odbitka drzeworytnicza
-
-
Święty Kazimierz Jagiellończyk, Królewicz (klocek drewniany) – kopia drzeworytu płazowskiego wykonana przez Józefa Lewkowicza
-
-
Święty Kazimierz Jagiellończyk, Królewicz (odbitka) – kopia drzeworytu płazowskiego wykonana przez Józefa Lewkowicza
Wizyta w Muzeum Etnograficznym im. Seweryna Udzieli w Krakowie w celu zobaczenia, dotknięcia oryginalnych drzeworytów płazowskich i powiększenia zasobu wiedzy o informacje przekazane od kustoszy MEK. Na fotografiach: Józef Lewkowicz, Anna Serkis-Wojtowicz (stowarzyszenie Tegit et protegit), Grzegorz Ciećka (stowarzyszenie Tegit et protegit), Beata Skoczeń-Marchowka (etnograf, st. kustosz MEK), Grzegorz Graff (kustosz MEK).
Fotografie przygotowała Anna Serkis-Wojtowicz
REAKTYWACJA BRUŚNIEŃSKIEGO WARSZTATU RZEŹBY W KAMIENIU
-
-
Wycinanie gabarytu wzdłuż naszkicowanych konturów rzeźby
-
-
-
-
-
Nadawanie gabarytów skale wapiennej z kamieniołomu w Bruśnie Starym
-
-
Rzeźbienie detali krzyża
-
-
-
-
-
-
Rysunki orientacyjne
-
-
-
-
Nanoszenie kształtów postaciom
-
-
-
-
-
-
-
Kopia Anioła z cmentarza w Nowym Siole
-
-
-
Kopia zniszczonej Matki Boskiej z Dzieciątkiem Jazus z Nowego Sioła
-
-
-
Kopia Anioła z cmentarza w Nowym Siole
-
-
-
Nowo utworzony krzyż na wzór krzyży bruśnieńskich
-
Wystawa w Nowym Bruśnie
WYSTAWA W MUZEUM KRESÓW W LUBACZOWIE
-
-
Twórca – Józef Lewkowicz z Nowego Sioła
-
-
-
Początek kolejnej kopi drzeworytu płazowskiego – Święty Jerzy – w wyk. J. Lewkowicza
-
-
-
-
-
-
-
-
Kołtryna – wykonanie Józef Lewkowicz
-
-
Kołtryna – wyk. Józef Lewkowicz
-
-
Święty Mikołaj Cudotwórca. Wyk. Józef Lewkowicz
-
-
Święty Mikołaj Cudotwórca. Wyk. Józef Lewkowicz
-
-
Święty Mikołaj Cudotwórca. Wyk. Józef Lewkowicz
-
-
Święty Antoni Adewski z Radecznicy – wyk. Józef Lewkowicz
-
-
Święty Antoni Adewski z Radecznicy – wyk. Józef Lewkowicz
-
-
Anioł smutku – kopia rzeźby nagrobnej z cmentarza z Nowego Sioła – wyk. Józef Lewkowicz
-
-
Klęczący anioł smutku – kopia rzeźby z cmentarza z Nowego Sioła
-
-
Przestrzegamy reżimu sanitarnego
-
-
Matka Boska z Dzieciątkiem Jezus – rzeźba w kamieniu bruśnieńskim – wyk. Józef Lewkowicz
-
-
-
Chrzest Jezusa w Jordanie – wyk. Józef Lewkowicz
-
-
Chrzest Jezusa w Jordanie – wyk. Józef Lewkowicz
-
-
Chrystus Tronujący – nowodruk, kopia drzeworytu użyczona przez Muzeum Kresów w Lubaczowie
-
-
-
Beata Skoczeń-Marchewka – starszy kustosz Muzeum Etnograficznego w Krakowie, badaczka drzeworytów płazowskich
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Piotr Zubowski – dyrektor Muzeum Kresów w Lubaczowie
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Przemawia Piotr Zubowski – dyrektor Muzeum Kresów w Lubaczowie
-
-
Państwo Kostrzyccy, potomkowie Macieja Kostrzyckiego z Płazowa
-
-
Przemawia Anna Serkis-Wojtowicz – animatorka kultury, członkini Stowarzyszenia Tegit et protegit
-
-
Przemawia twórca, rzeźbiarz, drzeworytnik – Józef Lewkowicz
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Przemawia etnografka Beata Skoczeń-Marchewka
-
-
O kamineniarce bruśnieńskiej opowiada kustosz Muzeum Kresów w Lubaczowie, historyk sztuki Janusz Mazur
-
-
Przemawia historyk sztuki – Janusz Mazur
-
-
-
Zwiedzający podziwiają Krzyż, który pan Lewkowicz podaruje wsi Żurawce. Rzeźba ta wykuta jest w kamieniu bruśnieńskim stylizowana na styl dawnych bruśnieńskich krzyży.
-
-
-
Krzyże bruśnieńskie są charakterystyczne dla krajobrazu Ziemi Lubaczowskiej
-
-
-
-
-
Ostatnia Wieczerza – nowodruk, odbitka drzeworytu płazowskiego użyczona przez Muzeum Kresów w Lubaczowie
-
-
-
Potomkowie Macieja Kostrzyckiego, Józef Lewkowicz, Grzegorz Ciećka
-
-
-
-
-
-
Państwo Kostrzyccy, potomkowie Macieja Kostrzyckiego z Płazowa
-
-
-
Józef Lewkowicz
-
-
-
-
-
-
-
-
Anioł smutku z wieńcem bluszczu – – wyk. Józef Lewkowicz
-
-
Anioł smutku klęczący – wyk. Józef Lewkowicz
-
-
-
-
-
-
Odbitki drzeworytnicze – – wyk. Józef Lewkowicz
-
-
Ekspozycja drzeworytów wykonanych przez Józefa Lewkowicza
-
-
-
-
-
-
-
-
Od lewej: Anna Serkis-Wojtowicz, Józef Lewkowicz, Beata Skoczeń-Marchewka, Piotr Zubowski
FOTORELACJA Z WERNISAŻU WYSTAWY „DRZEWORYT PŁAZOWSKI” Józefa Lewkowicza w Centrum Koncertowo-Wystawienniczym w Narolu, z 18 kwietnia 2021 r. jest do zobaczenia: TUTAJ
Fotografie przygotowały Anna Serkis-Wojtowicz i Alicja Mróz ze Stowarzyszenia Pasjonatów Ziemi Lubaczowskiej Tegit et protegit
GOK w Narolu przygotował wirtualną wystawę, na którą składają się odbitki wykonane przez pana Józefa Lewkowicza na wystawę w Centrum Koncertowo-Wystawienniczym w Narolu. Galerię tą można zobaczyć TUTAJ.
WIZYTA W MUZEUM NARODOWYM ZIEMI PRZEMYSKIEJ w celu zobaczenia drzeworytu prawdopodobnie z warsztatu Kostrzyckich z Płazowa.
AUTORSKIE DRZEWORYTY JÓZEFA LEWKOWICZA